Masaż tkanek głębokich to forma manualnej, bezpośredniej pracy z ciałem, która zwiększa gibkość oraz ruchomości tkanek miękkich dodatkowo wpływa na poprawę ich funkcjonalności. Jest to forma terapii i masażu LECZNICZEGO, która pozwala na skuteczne rozwiązywanie zaburzeń w obrębie narządu ruchu (i nie tylko).

W terapii tkanek głębokich nie koniecznie musi być to zabieg nakierowany na tkanki położone głęboko. Wszystko zależy od naszych potrzeb, może być to również masaż bardzo powierzchowny, który będzie skupiał się na tkankach znajdujących się bardziej zewnetrznie.

W masażu głębokim każdy ruch i technika powinna być ukierunkowana na cel. Nie ma tu ślizgania się po tkankach, jak w zwykłym przegłaskiwaniu, praca fizjoterapeuty czy masażysty z każdym ruchem dąży do oddziaływania na strukturę, a nie tylko odżywienie tkanki. Oprócz otwartych dłoni i opuszków palców w masażu tkanek głębokich wykorzystuje się również kostki, pięści, łokcie i przedramiona.

Każda z wyżej wymienionych technik powinna być indywidualnie dobrana do masowanej osoby i o problemu w celu usunięcia napięć i dysfunkcji układu mięśniowo-powięziowego w sposób bezpieczny, łagodny i bezbolesny (o ile to możliwe) dla osoby poddawanej zabiegowi.

Technika wykonywania zabiegu powinna być ergonomiczna –siła nacisku nie ma pochodzić z napięcia masażysty, lecz dzięki odpowiedniej pozycji i wysokości stołu – z jego ciężaru.

Masaż tkanek głębokich – działanie:

zwiększenie elastyczności tkanek,
– likwidacja mięśniowo-powięziowych punktów spustowych,
– regulacja napięcia mięśniowo-powięziowego,
– przywracanie prawidłowej postawy,
– wzrost ruchomości w stawach,
– poprawa ukrwienia tkanek.

Masaż powięziowy

Nasze ciało składa się z jednej powięzi- z tkanki łącznej, która otacza i osłania mięśnie, kości czy stawy i inne struktury. Rozciąga się ona wzdłuż naszego ciała i składa z kolagenu oraz z wody, która pozwala na płynne wykonywanie ruchów. Dzięki temu, że powięzi są tak elastyczne i wytrzymałe, możemy się poruszać, a nasze ciało może dopasowywać się do różnych pozycji. Przez to, że zawiera tak wiele receptorów czuciowych, możemy kontrolować swoje ciało, ale też odczuwamy bóle – w tym tak dotkliwy ból dolnego odcinka kręgosłupa. Kluczem do prawidłowego funkcjonowania powięzi jest jej nieustanna stymulacja ruchowa, dzięki której będzie ona nawodniona, ale też zyska odpowiedni ślizg.

Terapia powięziowa znajduje zastosowanie przede wszystkim w terapii układu ruchu, jednak może być zastosowana w wielu dolegliwościach i chorobach. Możemy do nich zaliczyć: każdy ból i dyskomfort mięśni, stawów czy ich struktur, choroby zwyrodnieniowe, choroby reumatyczne, urazy i przeciążenia stawów, ból kręgosłupa, bóle kończyn niewiadomego pochodzenia, zespoły bólowe (łokieć tenisisty, rwa kulszowa, rwa udowa, zespół cieśni nadgarstka czy zespół zamrożonego barku), migreny, ból i dyskomfort w ciąży i po porodzie, wysiłkowe nietrzymanie moczu i stany bólowe mięśni dna miednicy, sztywność mięśni i przykurcze, obrzęki.